تبلیغات
بیا تو پشیمون نمیشی - نقد بازی dead space 2

بیا تو پشیمون نمیشی
پارازیتی در زندگی روز مره شما

مقدمه:


آن زمان ها که EA در صنعت بازی سازی حرفی برای گفتن نداشت و دائما بازی های کلیشه ای و پوچ عرضه میکرد صدای ترسناک پای DEAD SPACE به گوش میرسید طبق تبلیغات و پیشنمایشاتی که از این بازی منتشر میشد همه منتظر یک بازی کلیشه ای دیگر بودند اما با عرضه شدن بازی...


حال DEAD SPACE 2 ادامه ی آن شاهکار است که حال به نقد آن میپردازیم



سوالی پیچیده:


داستان بازی نسبت به شماره ی 1 بسیار غنی تر شده است و بازیکن را با سوال های زیادی روبه رو میکند :


شما خود را در تیمارستانی میبینید که نیکل به صورت توهمات عجیب به سراغتان می آید ناگهان از خواب میپرید و میبینید که یک مرد با چراغ قوه سعی دارد شما را از بی هوشی در بیاورد ناگهان دوباره تمام افراد حاظر به هیولا هایی تبدیل میشوند .


شما در اول بازی کاملا مات میمانید که بازی در نسخه ی 1 در کجا تمام شد ؟اینجا کجاست؟چرا نیکل به این روز افتاده و ...


بازی خواسته که شما را کاملا درگیر داستان کند و چاشنی ترس را هم در داستان بریزد


..... شما با فرار از آن منطقه ی ترسناک کمی به فکر میروید هیولا ها دائما در حال حمله به شما هستند شما تنها میدانید که یک فرد نظاره گر شماست و شما با او ارتباط دارید چندی میگذرد و شما میفهمید که اصلا شما بیماریی نداشته اید که به تمارستان آمده اید و ...


همانطور که گفتم در داستان چاشنیی از ترس وجود دارد که میتواند به ترس شما کمک کند


داستان بازی بسیار جذاب تر شده است که زنده کردن ایزاک هم ( منظور حرف زدن و شخصیت پردازی ایزاک است) به آن کمک بزرگی کرده .


در بازی کارکتر های زیادتری وجود دارد که کاملا از محیطی که در ان قرار دارند ترسیده اند و بعضی از آنها هم از شدت ترس دست به خودکشی میزنند



محیطی کودکانه ترسی کشنده:


گرافیکی که DEAD SPACE 1 دارد هنوز در خیلی از بازی ها دیده میشود . گرافیک DEAD SPACE 1 برای طراحی سیارات و محیط خلا و میحیطی که چندین سال بعد ساخته میشود و باید مدرن تر باشد بسیار عالی کار شده بود و سازندگان کار سختی داشته اند اینبار هم در نسخه ی دوم بازی محیط , یک محیط شاد پر از تبلیغات خلاقانه بر روی دیوار ها .وسایل مسکونی . سالن های بازی کودکان.فروشگاه و... است اما ترسی پنهان در این فضا ها وجود دارد که شما را مجبور میکند هر ثانیه اسلحه ی خود را آماده ی شلیک بگه دارید .


گرایک بازی بر نورپردازی عالی کار کرده به طوری که اگر دوربین بازی را رو به رو ی صورت ایزاک نگه دارید نور هایی که در کلاه آهنیه او هستن به دوربین میخورد و پخش میشود


بازی مانند ALAN WAKE در پخش کردن نور بسیار عالی کار کرده است . مثلا وقتی پشت یه دیوار هستید سا یه ای میبینید که نشانگر یک هیولای بزرگ است و شاید دیگر جرئت نکنید نزدیک دیوار شوید .


در بازی بسیاری از افت فریم هایی که در نسخه ی یک بازی وجود داشت برطرف شده و رزولیشن بازی بسیار بالا رفته این رو وقتی متوجه میشوید که ب=بنشینید و آن را با نسخه ی 1 بازی مقایسه کنید .


در کل گرافیم این بازی بسیار عالی و خلاقانه کار شده که میتواند الگوی بسیاری از بازی های ترسناک باشد



وقتی اسلحه در دست داری نباید دستت بلرزد:


گیم پلی بازی خواسته که شمارو در میان یک سری آدم خوار آدم کش قرار دهد و بدون راه فرار آن هارا از بین ببرید


در DEAD SPACE 2 نمیتواند یک اسلحه در دست بگیری و همینجور شلیک کنید شما باید بسیار با فکر عمل کنید تا تیر یا جان یا هرچیز دیگر را کم نیاورید تخریب پذیری فوق العاده ی دشمنانتا به شما اجازه میدهد تا با یک استراتژیک خوب پای دشمن را بزنید و مانع شوی که با سرعت زیادش به شما حمله کند یا سر او را بزنید تا نزارید یه شما سم بپاشد


گیم پلی بازی با عین سادگی اش بسیار درگیر کننده است گیم پلی آنقدر ساده است که حتی برای پایین آمدن از یک سکویه چن سانتیمتری باسد از پلیه عبور کنید اما بازی سازان به نحوه ای گیم پلی را ساخته اند که به هیچ وجه کمبود هیجان نکنید .


شما در بازی میتوانید با توقف زمان دشمنانتان را در سر فرصت بکشید یا با کشیدن یه مخزن گاز و پرتاب کرن آن به طرف یکی از دشمنانتان آنرا منفجر کنید .


اسلحه ها ی بازی بیشتر شده اند و با آپگرید کردن آنها میتوانید فیل را از وسط نصف کنید اما آپگرید کردن اسلحه ها اینطور نیست که شما مقداری پول جمع میکنید یک دکمه را فشار میدهید و حالا اسلحه ی شما یک بمب میشود .نه . شما باید بات جست و جو NODS پیدا کنید و در جایگاه BENCH آنهارا استفاده کنید اما نوع استفاده از آنها بسیار مهم است زیرا بعضی اوقا مجبور میشوید یکی ار NODS های خود را به پوچی خرج کنید و همینطور اینکه شما آنقدر NODS ندارید که بتوانید تمام آپگرید های خود را پر کنید شما باید طبق آنچیزی که نیاز دارید از NODS های خود استفاده کنید


میدانید که DEAD SPACE 2 در خلا اتفاق میافتد پس حتما باید یک محیط خلا مانند بسیار عالیی داشته باشیم :


قبلا پرداختن به این موضوع بهتر است کمی از دوربین سخن بگوییم اگر نسخه ی 1 این بازی را به خاطر داشته باشید یکی از مشکلات بازی باز دوربین بود . دوربین تقریبا دم گوش ایزاک قرار داشت و شما به هیچ وجه نمیتوانستید با برگرداندن دوربین پشت سر خود را نگاه کنید اما در این نسخه دوربین بازی بسیار بهتر شده است پس دلیلی نیست که در خلا نتوان یک گشت و گذار عالی داشت ایزاک در ته کفش خود گاز های دارد که در پرواز بسیار به دردش میخورد دیگر لازم نیست در خلا از این دیوار روی آن دیوار بپرید شما در خلا پرواز میکنید و همه جا و همه چیز را میتوانید بلند کنید پرتاب کنید .


بازی پر از مکان های SAVE است در صورتی که به ازای هر 5 دقیقه بازی کردن یک باجه ی SAVE وجود دارد که این خیلی عالیست.


در کل گیم پلی بازی تغییر چندانی نکرده . چه نیازی برای تغییر یک فرمول بسیار عالی است؟؟



چیز هایی که صدای بم میدهند:


یادم میاید که DEAD SPACE 1 برنده ی بهترین صداگذاریه سال شد بازیی که به همه فهماند که با تکنولوژِیه DOLBY میشود چه ها کرد .پس حالا به نظر نمی آید که نسخه ی دوم بازی از صداگذاری بدی برخورد دار باشد


از نظر من صدا گذاری مهم ترین قسمت در یک بازی ترسناک است و به نظر می آید که سازندگان بازی با من هم عقیده باشند وقتی شما جان خودتان را پر میکنید وقتی پا بر روی گوشت های تکه تکه میگذارید وقتی تیر یک اسلحه را میخواهید بردارید و... صدایی کوتاه اما معنی دار به گوشتان میرسد وقتی دشمنتان به شما حمله ور میشود آنچنان صدایی بلند میشود که شما از صندلی بر میخیزید


به هر حال جای سخن برای صدا گذاری بازی نیست بلکه فقط باید صدا گذاری را تحسین کرد


موسیقیه بازی هم نمیشود گفت فوق العاده هست چون واقعا نه بازی نیاز به موسیقیه درجه 1 دارد نه بازیسازان دنبال این قضیه بوده اند



امتحانش کنید:


بازی DEAD SPACE 2 شروعی برای سال پر بازی 2011 است که توانست بیشتر کلیشه های نسخه ی اول خود را کنار بزند و بازیی تقریبا بی نقص ارائه دهد


حتی اگر از بازی های ترسناک متنفرید با بازی کردن این بازی حتما نظرتان تغییر میکند





نکات مثبت= پرواز در خلا - شحصیت پردازی ایزاک - ترس لحظه ای


نکات منفی= تغییر کم در گیم پلی -




داستان=8.5


گرافیک=9.0


گیم پلی=9.0


صداگذاری و موسیقی=8.5


نمره ی کل=9.0




ادامه مطلب

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 15 خرداد 1390 توسط امین ایزدیار
صفحات وبلاگ
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : Tem98.Ir