تبلیغات
بیا تو پشیمون نمیشی - نقد و بررسی بازی Portal 2 digigames

بیا تو پشیمون نمیشی
پارازیتی در زندگی روز مره شما
استودیوی بازیسازی Valve را می توان جزو آن دسته از استودیوهایی قرار داد که همیشه بازی هایش را با حساب و کتاب خاصی می سازد. هر چند سال یکبار از این استودیو، بازی ای می بینیم که همه را شگفت زده می کند. حتی سری بازی های Left 4 Dead هم که به صورت تیمی قابل بازی بودند، به محبوبیت خوبی دست یافتند. اما همه، این استودیوی بازیسازی را با سری بازی های Half-Life می شناسند. سری بازی هایی که طرفداران بی شماری دارند و Valve همه آن ها را به نوعی سرکار گذاشته است. درست زمانی که همه انتظار داشتند نسخه سوم سری بازی های HL رونمایی شود، این استودیو نسخه دوم بازی Portal را معرفی کرد. البته Portal از آن بازی های خاصی بود که همه را شگفت زده کرد. بازی ای بسیار خلاقانه که بیشتر هنر بازیسازی Valve را نشان می داد. در E3 امسال Valve فقط 2 Portal را معرفی کرد. بازی ای که به طور غیر منتظره ای مورد توجه همه اهالی صنعت بازی های کامپیوتری قرار گرفته است و خیلی ها دوست دارند بیشتر از این بازی بدانند. یکی از قسمت هایی که به Portal 2 اضافه شده، حالت Co-Op است. حتی Valve برای نمایش اضافه شدن Co-Op به بازی نیز سر و صدای زیادی به پا کرد. البته امکان Co-Op چیزی بود که خیلی ها دوست داشتند آن را در این سری از بازی ها ببینند. اما Portal چیزی بود که ایجاد تغییرات در آن باید با دقت بسیاری صورت می گرفت. یک بازی منحصر به فرد با فضای کاملا جدید، ریسک بزرگی بود که Valve آن را قبول کرد و نتیجه بسیار خوبی هم از آن گرفت.




حال این استودیوی بازیسازی باز هم در ساخت Portal 2 باید دست به ریسک دیگری می زد. ایجاد تغییرات در بازی ای که خیلی ها آن را به همان صورت کلاسیک خود دوست دارند، کار ساده ای نیست. پس از مدت ها بخش تک نفره بازی به نمایش در آمد و خیلی ها توانستند این بخش را از نزدیک بازی کنند. البته مشخص بود که Valve در این نمایش فقط می خواهد نشان دهد که چه چیزهایی به بازی اضافه شده اند. آن ها خیلی چیزها را هنوز در بازی مخفی نگه داشته اند و هنوز قصد ندارند آن ها را به نمایش در آورند. محیط بازی زیبا است و همچنان بسیار ساده به نظر می رسد. در Portal فکر کردن حرف اول را خواهد زد. بازی با یک نمایش بسیار جذاب شروع می شود و پس از آن بازیکنان Chell (شخصیت بازی) را مشاهده می کنند. در این لحظه برخی از آزمایش های اولیه بازی انجام خواهد شد. این بخش چیزی شبیه به قسمت آموزشی در بازی های مختلف بود، اما با آن ها بسیار تفاوت داشت. ماجراهای Portal 2 صدها سال پس از نسخه اول اتفاق افتاده اند. Chell از یک سلول پلاستیکی بازی را آغاز خواهد کرد. جایی که او آخرین ماجراجویی هایش را در آن انجام داده است. هر چیزی را که در بازی مشاهده می کنید به طرز جالبی بسیار صاف طراحی شده است. محیط بازی به صورت مکان های آخرالزمانی طراحی شده است. سلولی که Chell در آن حضور دارد، در حال خراب شدن است و اینجاست که بازی کم کم به شما یاد می دهد که چگونه باید این عنوان را بازی کنید.




مسیرهایی که در طول بازی باید از آن ها عبور کنید، اکثرا خراب شده اند و باید با ایجاد سوراخ های Transdimensional برای خود مسیر به وجود بیاورید و خود را به جایی برسانید که از آنجا می توانید بازی را ادامه دهید. تنها چیزی که در بازی نمی توان آن را مورد آزمایش قرار داد، زمان است. عنصر زمان همچنان نقش مهی در بازی ایفا می کند. البته Valve درباره این موضوع نیز اطلاعات بیشتری منتشر نکرد. این استودیوی بازیسازی همچنان محیط های بازی را بسیار گیج کننده طراحی کرده است. اما با کمی دقت می توان مسیرهای بازی را پیدا کرد. اگر Portal 1 را بازی کرده باشید، این کار برای شما راحت تر خواهد شد. باید به محیط بازی توجه زیادی بکنید تا بتوانید چیزهای کار آمدی که در طول بازی قرار گرفته اند را به دست بیاورید و با استفاده از آن ها راهی برای خود پیدا کنید. در این بازی بازیکن تنها نخواهد بود و در کنار خود Wheatley را خواهد داشت. در نسخه اول این بازی، یک ربات گوی مانند به نام GlaDOS وجود داشت. Wheatley نیز دقیقا مانند GlaDOS است، اما چیزی که باعث شده او بسیار بهتر به نظر برسد، این است که اینبار استفن مرچنت (Stephen Merchant) برای او صداگذاری کرده است. بر خلاف GlaDOS در این نسخه Wheatley فقط قصد دارد که کمک کند. او تمام تلاشش را می کند تا اینکه شما بتوانید مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارید. حتی در بسیاری از مواقع سعی می کند بسیار دوست داشتنی به نظر برسد. حضور موجودی مثل Wheatley در یک محیط آخرالزمانی در نوع خود بسیار جالب است.




او باعث شده که بر خلاف سایر بازی های این سبکی، در طول بازی احساس تنهایی نکنید. در کل بخش آموزشی که در این بازی به نمایش در آمد، بسیار وحشتناک و بد بود و خیلی از قسمت های بازی را بازگو می کرد. اما همچنان بازی کردن عنوانی که بسیار ساده به نظر می رسد، هیجان انگیز خواهد بود. در تست های ابتدایی بازی فقط می شد از نصف قدرت سلاح های بازی استفاده کرد. بخش معمایی بازی همچنان به قدرت نسخه قبل باقی است و بازیکنان با یک سیستم پلتفرمر کاملا جدید برای حل معماهای بازی روبرو خواهند شد. استودیوی Valve قسمت هایی از بخش Co-Op بازی را هم به نمایش در آورد. در این قسمت ایده های جدید و بسیار جالبی قرار گرفته اند. اولین آن ها این است که بخش Co-Op در این بازی به صورت جداگانه طراحی شده است. دو ربات آبی و نارنجی برای این قسمت طراحی شده اند که به نظر می رسد از روی لورل و هاردی ساخته شده اند. ماجراجویی جدیدی برای این دو ربات در نظر گرفته شده است. البته معماهایی که آن ها حل می کنند، شباهت زیادی به معماهای بخش تک نفره دارند. اما بخش Co-Op به صورتی طراحی شده که این قسمت را بسیار جذاب تر کرده است. مراحل Co-Op از همان ابتدا شخصیت های بازی را از یکدیگر جدا می کنند. در اکثر این مراحل بین شخصیت ها یک دیوار شیشه ای قرار گرفته یا یکی از آن ها در طبقه پایان تر قرار دارد. کاملا مشخص است که  فقط همکاری این دو شخصیت با هم باعث می شود که آن ها این مراحل را پشت سر بگذارند. Gadgetهای جدیدی در بازی قرار گرفته اند که به وسیله آن ها می توانید مسیر پرتوهای لیزر در بازی را تغییر دهید. همچنین دستگاه نشانه گیر جدید بازی باعث می شود که شما به راحتی مسیر خود را پیدا کنید. حتی به وسیله آن می توانید برخی از اجسام را Highlight کنید و به وسیله D-Pad کنترلر نیز می توانید برای یارتان در بازی علامت بگذارید. مسئولان Valve کاملا Portal 2 را متحول کرده و ایده های بسیاری را به آن اضافه کرده اند. اما آن ها بیشتر از این درباره بازی صحبت نکردند. احتمال اینکه آن ها چیزهای بیشتری را به بازی اضافه کنند، بسیار زیاد است و به همین دلیل نمی توان گفت که نسخه نهایی این عنوان به چه صورت خواهد بود. اما به نظر می رسد که همه پس از انتشار Portal 2 بسیار غافلگیر شوند.




ادامه مطلب

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 1 خرداد 1390 توسط امین ایزدیار
صفحات وبلاگ
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : Tem98.Ir