تبلیغات
بیا تو پشیمون نمیشی - نقد وبررسی halo:reach

بیا تو پشیمون نمیشی
پارازیتی در زندگی روز مره شما

اینجا را کلیک کنید تا این تصویر را در اندازه واقعی آن ببینید.




مقدمه


مجموعه ی Halo یکی از مشهورترین بازی های ژانر FPS محسوب می شود. نسخه ی اول این بازی یعنی Combat Evolved در زمان عرضه اش توانست فروش خوبی داشته باشد و بی شک یکی از بهترین های دوران خودش بود. استودیوی Bungie سازنده ی این مجموعه کار خودش را زیر نظر مایکروسافت، ناشر این مجموعه، ادامه داد و نسخه های مختلفی از این مجموعه را عرضه کرد و این نسخه ها کم و بیش رضایت بخش بودند اما هیچ گاه در اوج نبودند. Bungie اعلام کرده بود که بازی Halo: Reach آخرین هیلو نخواهد بود بلکه آخرین هیلویی خواهد بود که آن ها می سازند. بالاخره بازی هیلو: ریچ با پیشرفت و تغییرات گسترده ای منتشر شد و امتیازات بسیار خوبی را کسب کرد و بانجی با در یک پایان خوش با جهان هیلو خداحافظی کرد.



اینجا را کلیک کنید تا این تصویر را در اندازه واقعی آن ببینید.


داستان


داستان بازی یکی از نقاط قوت بازی محسوب می شود. بگذارید تا این بخش را مفصل تر شرح بدهم تا متوجه بشوید داستان بازی هیچ کم و کاستی ندارد و امتیاز این بخش از 10 فراتر است. در این بازی خبری از Spartan ها و مسترچیف، قهرمان بیاد ماندنی هیلو، نیست. این بار گروهی متشکل از قوی ترین جنگجویان بنام Noble Team به وجود آمده است تا به سیاره ی بزرگ انسان ها یعنی Reach بروند و با Covenant ها که دشمنان اصلی این سیاره هستند مبارزه کنند. این تیم از 6 سرباز قوی و حرفه ای به نام های Carter-259 ، Cahtherine - B320 ، Emile 239 ، Jun - 266 ، Jorge - 052 و Noble 6 تشکیل شده است. شما در بازی در نقش Noble 6 به ایفای نقش خواهید پرداخت. Noble 6 یک سرباز رزمیده است که شباهت زیادی به Master Chief دارد. شما می توانید در ابتدای بازی جسنیت او را مشخص کنید.
او و Catherine - B320 جوانترین اعضای گروه هستند و در یک تاریخ به دنیا آمدند.
روزی کاپیتان هولند به Noble Team گزارش می دهد که ارتباط USNC با مرکز قطع شده است و باید خود را سریع به محل برسانند. شما بعد از مدتی متوجه خواهید شد که Convenant ها به ریچ حمله کرده و هدفشان نابودی سیاره و پایان دادن به ساخت پروژه Cortana می باشد.
در کل داستان بازی پر از پس زمینه های حماسی می باشد و شما باید با این داستان بسیار زیبا پیش بروید و دشمنان را نابود کنید. با توجه به این که اکثر بازی های شوتر در بخش داستان عملکرد های خوبی نداشته اند، اما Halo: Reach داشته است و داستان این بازی بهترین داستان در این سری و شاید حتی بهترین داستان در بازی های شوتر سال باشد.


اینجا را کلیک کنید تا این تصویر را در اندازه واقعی آن ببینید.




موسیقی و صداگذاری

Martin O’Dennel ، طراح موسیقی بازی واقعا سنگ تمام گذاشته است. موسیقی حماسی بازی واقعا تاثیر به سزایی در جو بازی دارد. افکت های موسیقی در مراحل و صحنه های مختلف مثل زمان پیروزی، شکست و یا در جنگ تغییر زیادی می کند اما اساس این موسیقی حماسه آفرینی و پیروزی است و این موسیقی زیبا باعث شده است تا علاقه ی بازیکن به ادامه ی بازی دوچندان باشد. شاهکار آقای اودانل در این بازی باعث شده است تا بسیاری از منتقدین و بازیکنان بخش موسیقی بازی را تحسین کنند و امتیازات خیلی خوبی بهاین بخش بدهند. صداگذاری فوق العاده ی بازی هم این محبوبیت را 2 چندان می کند.
در صحنه های مختلف بازی شما شاهد صداهای مختلفی هستید. صدای تخریب، صدای یارانتان، صدای تیر، و..... صداگذاری روی کاراکتر های مختلفی که در بازی حضور دارند به خوبی انجام شده است. این صداگذاری با کیفیت در کنار موسیقی بسیار دلنواز بازی از دیگر خصوصیات مثبت بازی به شمار می آیند.






گرافیک

Bungie موتور گرافیکی بازی را از نو بازسازی کرده است. محیط وسیع بازی با دقت هر چه بیشتر طراحی شده است. می توان گفت اکثر اشیا در محیط با جزئیات فراوانی طراحی شده اند. در طول بازی شما در محیط های مختلفی بازی خواهید کرد. این محیط ها از محیط بارانی گرفته تا آفتابی همه به طرز قابل قبولی طراحی شده اند . باران و برف به بهترین نحو ممکن شبیه سازی شده اند. محیط بازی در کل بسیار رنگارنگ می باشد و در پس زمینه ی بازی شما شاهد رنگ های مختلفی مثل بنفش، قرمز ، آبی و... هستید و این رنگ ها تنوع زیادی به محیط بازی می بخشند. در کل محیط بازی پر زرق و برق و تماشایی است.
طراحان استودیوی بانجی واقعا سلیقه ی زیادی به خرج داده اند. نورپردازی هم در نوع خود واقعا دینامیک و دیدنی است. در یک صحنه نور بر روی Helmet یا کلاه نوبل 6 افتاده و به خوبی نور بازتاب می شود و این یک جلوه ی خوب از نورپردازی است.
انیمیشن ها نیز واقعا زیبا هستند. حرکات کاراکتر ها بسیار نرم و انعطاف پذیر طراحی شده است. لباس شخصیت ها در بازی نیز به خوبی بازسازی شده است .
در کل گرافیک بازی بهترین گرافیک در کل این سری محسوب می شود و واقعا واقع گرایانه طراحی شده است.







گیم پلی

گیم پلی سری هیلو همیشه جذاب بوده است و نسخه ی نخست این سری خود یک تحول را گیم پلی بازی های FPS ایجاد کرد. یک نمونه ی آن این بود که بتونی اطرافت رو نگاه کنی و با هدف خودت شلیک کنی.
گیم پلی این سری به خاطر روان بودن و جذاب بودنش طرفداران زیادی دارد. گیم پلی این بازی با تغییرات زیادی همراه می باشد. این بازی همان المان های پیشین خود را با یک سری تغییرات بیشتر حفظ کرده تا طرفداران قدیمی اش را راضی نگه دارد. گیم پلی بازی به یک Run'gun شباهت و گان پلی این بازی بسیار جذاب است .
سلاح ها در بازی های FPS از اهمیت زیادی برخوردار هستند. از جمله سلاح های بازی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
Combat Knife
Landmine
M6G Personal Defense Weapon System
M9 High-Explosive Dual-Purpose Grenade
M247H Heavy Machine Gun
M41 Light Anti-Aircraft Gun
M41 Surface-to-Surface Rocket Medium Anti-Vehicle/Assault Weapon
M45 Tactical Shotgun
M319 Individual Grenade Launcher
M392 Designated Marksman Rifle
MA37 Individual Combat Weapon System
MG460 Automatic Grenade Launcher
Sniper Rifle System 99 Anti-Matériel
Target Locator (First appearance)
Type-1 Antipersonnel Grenade
Type-1 Energy Weapon/Sword
Type-2 Energy Weapon/Hammer

محیط بازی بسیار وسیع است و می توان آن را یک Sandbox حساب کرد. برای جابه جایی آسانتر در محیط بازی یک سری وسایل نقلیه طراحی شده است که به جو اکشن بازی تنوع می بخشد.
تعدادی از سلاح های نقلیه در بازی:

CCS-class Battlecruiser
Civilian vehicles
Covenant Corvette
Dropship 77-Troop Carrier


مراحل بازی متنوع هستند و شما باید در مکان های مختلف با Covenant ها مبارزه کنید. هوش مصنوعی یاران و حتی دشمنانتان نسبتا خوب است; هر چند گاهی سوتی هایی را از جانب NPC ها شاهد هستید.
در بازی قابلیت های زیادی وجود دارد. از جمله ی این قابلیت های جالب می توان به Jet pack اشاره کرد. شما با فشار کلید RB می توانید برای مدت خاصی پرواز کنید. در مورد ارتفاع محدودیت خاصی وجود ندارد اما باید توجه داشته باشید که در صورتی که در هوا باشید و ناگهان زمان تمام شود پرت خواهید شد و این در سلامتی شما تاثیر خواهد گذاشت و چه بسا که بمیرید.
یکی از قابلیت های دیگر که با پیشروی در بازی باز می شود قابلیت Armor Lock هست . این قابلیت به شما یک زره ی فولادی و محکم می دهد تا در مقابل شلیک دشمنان آسیبی نبینید.
در بازی شما باید مدائم تغییر مکان بدهید و همینطور سنگر خود را عوض کنید . سرعت نوبل 6 در بازی نسبتا زیاد است و به شما کمک بسیاری خواهد کرد.
تخریب پذیری در بازی نیز در حد متوسطی قرار دارد و شما با تخریب زیاد می توانید دشمنانتان را از پشت سنگرهایشان بیرون بکشید و نابود کنید.
هدف گیری در هنگام تیراندازی نیز تغییر کرده و روان تر شده است.
در کل گیم پلی این بازی کم نقص و پیچیده طراحی شده است و مطمئنا باب میل Old school بازهای این مجموعه است.


نتیجه گیری


با توجه به این که بانجی قصد دارد تا با همکاری اکتیویژن به سمت بازی های multi-platform روی بیاورد، تمام سعی اش را کرده است تا آخرین هیلویش را خاطره انگیز و موفق نشان دهد و همینطور هم شده است و بازی Halo: Reach یکی از بهترین بازی های شوتر Xbox 360 امسال می باشد و به 360بازها توصیه می کنم تا این عنوان بزرگ را از دست ندهند چون حالا حالاها خبری از هیلو نیست.
منتظر نظرات شما هستم...

امتیازات فنی

داستان : ٩.٥/١٠
موسیقی و صداگذاری: 9/10
گیم پلی: 9
جذابیت: 10
گرافیک: 9.5

میانگین : 9.5








ادامه مطلب

نوشته شده در تاریخ شنبه 31 اردیبهشت 1390 توسط امین ایزدیار
صفحات وبلاگ
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : Tem98.Ir