تبلیغات
بیا تو پشیمون نمیشی - نقد و برسی shogun 2 total war

بیا تو پشیمون نمیشی
پارازیتی در زندگی روز مره شما
تاریخ همیشه سوژه خوبی برای بازی های استراتژیک بوده و سازندگان مختلف هم با الهام گیری از ماجراهای تاریخی دست به خلق بازی هایی در این سبک زده اند. یکی از این سری بازی ها که همیشه با در نظر گرفتن یک بخش تاریخی خاص، بازیکنان را درگیر خود می کند، سری بازی های Total War است. این بازی ها با روایت دوره های تاریخی مختلف، یک شبیه سازی بسیار عالی از روابط دیپلماتیک و نبردهای مختلف را به نمایش می گذاشتند. حال پس از گذشت 11 سال از نسخه اول بازی Shogun: Total War، استودیوی بازیسازی Creative Assembly نسخه بعدی آن را عرضه کرده تا بازیکنان با فصل جدیدی از سری بازی های Total War آشنا شوند.
 
 
 
داستان
 
این سری از بازی ها داستان خود را در قالب یک مقطع زمانی مشخص بیان می کنند و بازیکن در طول بازی بیشتر با اتفاقات تاریخی روبرو خواهد شد. Shogun 2 در قرن 16 در ژاپن فئودال و بعد از Onin War اتفاق می افتد. در این زمان ژاپن به قسمت های مختلف تقسیم شده و هر قسمت آن توسط گروه ها و فرماندهان جنگی مختلفی اداره می شود. بازیکن با انتخاب یکی از همین گروه ها پا به ژاپنی می گذارد که در هر گوشه آن گروه های قدرتمندی قرار دارند. بازیکنان با پیشرفت در بازی با اتفاقات خاصی روبرو خواهند شد که آن را بسیار جذاب کرده است.
 
گرافیک

ابتدا لازم به ذکر است که این بازی نیاز به یک سیستم بسیار قوی دارد تا بازیکنان بتوانند از نهایت زیبایی های این بازی لذت ببرند. گرافیک بازی به طرز شگفت انگیزی زیبا است. محیط های بازی از جزئیات فوق العاده ای تشکیل شده اند و به جرأت می توان گفت که این سطح از جزئیات را در هیچ بازی استراتژیکی نخواهید یافت. طراحی سربازها و نیروهای نظامی مختلف هم بسیار عالی از کار درآمده و با بزرگنمایی روی آن ها می توان به این زیبایی پی برد. محیط های بازی از تنوع بسیار خوبی برخوردار هستند و این مسئله باعث شده که بازیکنان، بازی را در محیط های مختلف تجربه کنند. افکت های تصویری از جمله شرایط آب و هوایی، انفجارها، تخریب ها و... به راحتی در بازی اجرا می شوند و تأثیر منفی در روند اجرایی بازی نمی گذارند. World Map این بازی نیز بر خلاف سایر نسخه های گذشته به صورت کاملا سه بعدی طراحی شده و بازیکنان می توانند آن را بچرخانند و این محیط را از زاویه های دیگر هم مشاهده کنند.
 
 
موسیقی/صداگذاری

موسیقی بازی از جمله قسمت هایی است که بازیکنان را به سرعت تحت تأثیر قرار خواهد داد. موسیقی های ساخته شده برای این بازی همانند نسخه های گذشته با توجه به زمان تازیخی ای که بازی در آن اتفاق می افتد، ساخته شده است. موسیقی های زیبای شرقی (مخصوصاً ژاپنی) فضای خوبی را در بازی به وجود آورده اند. همین طور موسیقی هایی که در زمان جنگ ها شنیده می شوند هم در سطح خوبی قرار دارند و همان هیجان مورد نیاز را به بازی انتقال می دهند. اما یکی از قسمت هایی که می توانست کمی بهتر از کار در بیاید، صداگذاری روی قسمت آموزشی بازی است. صدای راوی بازی جذاب نیست و پس از مدت کمی خسته کننده خواهد شد.
 
 
گیم پلی

یکی دیگر از قسمت هایی که در این شماره با تغییرات قابل ملاحظه ای همراه بوده، همین بخش است. همان طور که گفته شد، بازیکنان با انتخاب یکی از گروه های موجود، وارد بازی خواهند شد. در این عنوان هشت قوم مختلف وجود دارند که بازیکنان می توانند یکی از آن ها را انتخاب کنند، اما همانند سایر نسخه ها، این قوم ها دارای تفاوت هایی با یدیگر هستند. این تفاوت ها در این بازی کمی بیشتر و بسیار جذاب تر شده اند. تیم سازنده بازی به هرکدام از اقوام یک نوع آرایش خاص در حمله را داده و آن ها تحت تأثیر یک شیوه مبارزه، می جنگند. به طور مثال برخی از اقوام بازی با الگوبرداری از هنرهای جنگی سان زو (Sun Tzu) می جنگند. ژنرال ها و سران هر گروه از مهمترین اشخاص بازی به حساب می آیند، اما در این نسخه به این ژنرال ها و فرماندهان بیشتر توجه شده و حتی بازی مسائل شخصی آن ها را هم با شما در میان می گذارد. مشکلات هر فرمانده موجب کم شدن وفاداری اش نسبت به می شود. از همین رو باید کارهای خاصی انجام دهید تا بتوانید آن ها را همچنان به خود وفادار نگه دارید. به طور مثال می توانید آن ها را در پست های مهم حکومتی قرار دهید یا به آن ها مأموریت های بسیار ویژه ای بدهید. با این کارها می توانید افرادی قدرتمند و وفادار را به همراه خود داشته باشید.  همچنین سایر بخش های همیشگی این سری از بازی ها نیز مانند ارتقاء سطح رفاه مردم و ساخت ساختمان های مختلف و... در بازی وجود دارند و یکی از بخش های مهم بازی را تشکیل داده است. دقت به این موارد باعث می شود که گروهی قدرتمند داشته باشید که به وسیله آن ها می توانید بازی را بسیار راحت تر ادامه دهید. همچنان بازی به دو صورت استراتژیک نوبتی و استراتژیک همزمان قابل بازی خواهد بود. در زمان جنگ ها که بازی به صورت استراتژیک همزمان قابل بازی خواهد بود، یکی مورد ناخوشایند دیده می شود. هوش مصنوعی برخی از نیروها بد عمل می کند و در برخی شرایط کار خاصی از خود نشان نمی دهند. به طور مثال برخی از نیروها در برابر کمان دارها هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهند. این موضوع در اکثر مواقع خارج از کنترل بازیکنان است و همین هم باعث می شود که برخی از نیروهای شما به راحتی از بین ببرند. البته لازم به ذکر است که این موضوع فقط در برخی از قسمت های بازی دیده می شوند و تمام نیروها به این صورت عمل نمی کنند. بخش چندنفره بازی هم در نوع خود بسیار هیجان انگیز است. بازیکنان در این قسمت می توانند بازی را به صورت Co-Op هم بازی کنند.
 
 
نتیجه گیری

بازی Shogun 2: Total War یکی از بهترین نسخه های سری بازی های Total War است که تا کنون ساخته شده و Creative Assembly هم برای خلق این بازی سنگ تمام گذاشته است.
 


ادامه مطلب

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 7 اردیبهشت 1390 توسط امین ایزدیار
صفحات وبلاگ
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : Tem98.Ir